Inaczej smakują naleśniki z dżemem i z bitą śmietaną, a inaczej te - zapiekane z warzywami, prawda? Można powiedzieć, że "harmonia składników" tworzących dany smak jest różna. W muzyce jest podobnie. Istnieją pewne "przepisy" na łączenie dźwięków w akordy, czy też dobieranie akordów do danej melodii...
Często wiedza na temat akordów zaczyna się i kończy na stwierdzeniu, że akordy "smutne" nazywa się molowymi, a "wesołe" - durowymi. Po resztę wystarczy sięgnąć do szablonów z układami akordów, pogimnastykować palce... i "gra gitara". Co ma z tym wspólnego interwał tercji? Zapraszam do lektury!
Z jaką cyfrą kojarzy się Tobie słowo "kwinta"? Takie pytanie padło niegdyś na zajęciach warsztatowych, w których uczestniczyłam... Kwinta?... Podobnie do "kwintet"... Kwintet to zespół, w którego składzie jest pięć osób... Hmm... pięć?
Oktawa to przykład interwału, którego różnica wysokości wynosi 12 półtonów... Zbyt zawiłe? No to inaczej... Zagrajmy dźwięk dowolnej struny. Dla przykładu niech to będzie struna E1. Jaki dźwięk utworzy interwał oktawy? Ten, który znajduje się dwanaście półtonów "dalej".
Co to są akordy? Zamiast ogólnodostępnych definicji, wyjaśnienia ich i porównania ze sobą - odniosę się do zagadnień, które już znasz z poprzednich artykułów. Co to będzie? Zaczniemy od ćwiczeń oraz melodii... "do-re-mi-fa-sol-la-si-do"...
Zapraszam na kontynuację tematu o akordzie durowym... Czy trzy dźwięki, które składają się na tzw. trójdźwięk durowy, mogą być rozmieszczone na gryfie w dowolny sposób? W jaki sposób można nauczyć się tych dźwięków na gryfie? Jak je łączyć w trójdźwięki durowe?