Dwudźwięki oraz dwugłos...
Dwudźwięk tworzą dwa dźwięki zagrane równocześnie.
Z pojęciem dwugłosu z kolei można się spotkać, gdy dwie osoby śpiewają równocześnie.
O dwugłosie mówimy również wtedy, gdy grając dany utwór nakładamy na siebie dwa różne "głosy", przykładowo bas i melodię.
Zapraszam do lektury, wspólnej nauki i grania! Dowiesz się między innymi, jak można zagrać drugą część jednego z utworów konkursowych - "Takie ładne oczy" z repertuaru Czerwonych Gitar.
Aby zagrać zilustrowany fragment utworu należy połączyć ze sobą dwa głosy: linię melodyczną oraz bas.
Melodię tworzą dźwięki należące do tonacji A-dur (a-b-c#-d-e-f#-g#).
Dźwięki na strunach basowych należą z kolei do akordów, właściwych dla akompaniamentu tej melodii.
Prześledźmy pierwszy takt....
Rozpoczynamy dźwiękiem struny B2. Po czym, ponownie uderzamy w tę strunę, grając dźwięk d na III jej progu, następnie dźwięk struny B2 oraz dźwięki c# i a. Rytmicznie są to trzy ćwierćnuty oraz dwie ósemki. Co to oznacza? Jeśli policzysz do czterech: "raz i dwa i trzy i cztery i", dźwięki te powinny pokryć się z "raz", "dwa", "trzy", "cztery" oraz ostatnie "i" :)
Na strunach basowych z kolei należy zagrać ćwierćnutami na: "raz", "dwa", "trzy", "cztery" dźwięki należące do akordu E-dur, uderzając kolejno w struny: E6 - D4 - A5 - D4. Spróbuj zagrać osobno linię melodyczną oraz bas. Grając na strunach basowych, spróbuj zanucić melodię. Stopniowo nakładaj dźwięki tej melodii na dźwięki grane na strunach basowych. Zauważ, że każdy dźwięk grany na strunach basowych pokrywa się z innym dźwiękiem - tym, który tworzy linię melodyczną. Na tym właśnie polega granie dwudźwiękami. Jedynie ostatni dźwięk melodii jest zagrany osobno.
Pierwszy takt mamy za sobą! Brawo Połączyliśmy dwa głosy (melodię oraz akompaniament basowy) grając je jednocześnie na jednej gitarze. O to chodziło!
Takt drugi...
Linię basu tworzą tym razem dźwięki należące do akordu A-dur, które gramy uderzając kolejno w struny A5 - D4 - E6 - D4.
Jeśli chodzi o linię melodyczną, takt rozpoczyna dźwięk wybrzmiewający z poprzedniego taktu (przez wartość rytmiczną jednej ósemki). Na drugą ósemkę tego taktu gramy dźwięk e (II próg struny basowej D4), który z kolei pokrywa się z linią basu.
Takt trzeci...
Niewiele różni się od taktu pierwszego. Na strunach basowych gramy dokładnie tak samo, ogrywając akord E-dur. Jeśli przyjrzymy się melodii, od pierwszego taktu różnią ją jedynie dwa ostatnie dźwięki, grane na strunie E1 (dźwięki: f# - drugi próg struny E1 oraz dźwięk struny E1).
Takt czwarty...
To poniekąd powielenie taktu drugiego. Takty 2. i 4. różnią się jedynie dwoma ostatnimi dźwiękami. W takcie 4. są to dźwięki struny E1 oraz cis (II próg na strunie B2).
Kolejne cztery takty spróbuj rozpracować samodzielnie. W jaki sposób?
Naucz się najpierw melodii. Jest to podstawowy "głos" utworu, do którego dopiero dobierasz dźwięki tworzące dla niego akompaniament. W zaproponowanej przeze aranżacji, akompaniament tworzą dźwięki należące do konkretnych akordów, które są grane ćwierćnutami na strunach basowych. Są to akordy durowe: D, E oraz A.
Zagraj osobno akompaniament na strunach basowych (możesz sobie pomóc powyższym zapisem w tabulaturze). Znając już melodię utworu, nakładaj stopniowo jej dźwięki na grany w ten sposób akompaniament.
A może masz inny pomysł na aranżację tego utworu na gitarę fingerstyle? Nagraj film, jak grasz i...
Weź udział w konkursie !!!
- Jak można zagrać pierwszą część utworu, przedstawiam w artykule "Znam melodię i co dalej?"
- Przykładowe opracowanie drugiej części utworu na gitarę fingerstyle: Takie ładne oczy - część 2
"Takie ładne oczy" (Czerwone gitary) to jeden z trzech (do wyboru) regulaminowych utworów konkursowych. Prześlij link do nagrania wideo ze swoją prezentacją wybranego utworu i weź udział w konkursie!
Do wygrania nagrody i losowanie nagród wśród wszystkich uczestników konkursu! Zapraszam wspólnej nauki i do zabawy!
Katarzyna Maliszewska