Zapraszam na kontynuację lekcji w ramach kursu "Mam gitarę i co dalej"... Pierwsze zadanie polegało na znalezieniu na słuch konkretnej melodii i zagranie jej wyłącznie na jednej strunie. Jeśli bez problemu udało się Tobie je wykonać, to temat, który przedstawię nie powinien sprawiać większych trudności...

Wysokość dźwięków... Tym zagadnieniem się zajmiemy. Co to takiego i po co to komu? Jak w praktyce wykorzystuje się "wysokość" danego dźwięku? O co w ogóle chodzi? Zapraszam na lekcję :)

wlazł kotek na płotekWysokość dźwięku...

Wyobraź sobie schody, którymi wchodzisz na górę. Każdy kolejny stopień jest wyższy od poprzedniego. Pierwszy stopień będzie niżej od piętnastego, ale siedemnasty będzie już wyższy... Weź gitarę do ręki i wybierz jedną strunę. Najlepiej tę samą, na której umiesz już zagrać melodię "Wlazł kotek na płotek" (patrz Lekcja 1).
Zagraj po kolei dźwięki na tej strunie. Po kolei, to znaczy od dźwięku na progu pierwszym do tego, który znajduje się na progu dziewiątym...
Co możemy powiedzieć o każdym, kolejno granym w ten sposób dźwięku?
Podobnie, jak w przypadku stopni, które pokonujesz wchodząc do góry po schodach - każdy kolejny jest wyższy od poprzedniego.Podobnie, jak stopnie schodów, dźwięki które grasz różnią się wysokością.
Zagraj ponownie dźwięki na jednej strunie w kierunku od główki gitary do jej pudła / korpusu.
Posłuchaj, jak zmienia się ich wysokość...

Grane w ten sposób dźwięki są coraz wyższe...

Dźwięk na pierwszym progu będzie niższy od tego, który znajduje się na progu dziewiątym. A różnica wysokości między nimi to odległość dziewięciu progów. Dźwięk na piątym progu będzie niższy od tego, który znajduje się na progu siódmym. W tym przypadku różnica wysokości między nimi, to odległość dwóch progów. (Na ten moment piszę, nie używając muzycznych pojęć, takich jak: "półton", "cały ton" czy "interwał" - ponieważ wszystkie te pojęcia będę wprowadzać stopniowo w praktyce).

Na początek musimy "usłyszeć", o co chodzi. To jest klucz do zrozumienia większości muzycznych zagadnień. W końcu o muzykę nam chodzi, prawda?
Najpierw nauczyliśmy się wydobywać z siebie dźwięki, na podstawie tych które wcześniej słyszeliśmy - a dopiero później uczyliśmy się je zapisywać...
Założyłam, aby tę samą kolejność zachować w tym kursie..., tzn.: Słuchamy --> Gramy --> Zapisujemy.

Wybierz jedną strunę i graj na niej wybrane dwa dźwięki...

O co tak naprawdę chodzi? Aby każdy potrafił zagrać dwa dźwięki i usłyszał, który jest niższy, a który jest wyższy. Przypominam, że na razie gramy tylko na jednej strunie! Dlaczego? Ponieważ nie umiemy jeszcze nastroić gitary... A poza tym (moim zdaniem) - jest sporo zalet grania na początku w ten właśnie sposób. Poznajemy dźwięki na całej długości gryfu, a z czasem stanie się dla nas oczywiste, że takie same dźwięki (o tej samej wysokości) można na gitarze zagrać w kilku miejscach (co nie jest już możliwe np. na pianinie).

Aby dobrze słyszeć różnicę wysokości dwóch dźwięków, a przede wszystkim "usłyszeć", o co chodzi, proponuję wykonać następujące zadania:

(Do wykonania zadań 1 - 4 wybierz jedną strunę)

Zadanie 1.

Zagraj dźwięk na drugim progu oraz na progu siódmym. Który dźwięk jest wyższy? Odp. Dźwięk na progu siódmym. Który dźwięk jest niższy? Odp. Dźwięk na progu drugim.

Zadanie 2.

Zagraj dźwięki na progach 4. i 5. Który z tych dźwięków jest wyższy, a który brzmi niżej?

Jak zagrać na gitarze "Wlazł kotek na płotek"? Zadanie 3.

Zagraj melodię zgodnie z kolejnością dźwięków na progach: 9 - 6 - 6 - 7 - 4 - 4 - 2 - 6 - 9. Przeanalizuj każde dwa sąsiadujące ze sobą pary dźwięków pod kątem ich wysokości, tak jak w zadaniach 1. i 2. 
Dźwięki te oznaczyłam na diagramie gryfu kolorem niebieskim (patrz rysunek po prawej).

Zadanie 4.

Dźwięki z zadania 3. to nic innego, jak początek melodii "Wlazł kotek na płotek"... Spróbuj grając te dźwięki, jednocześnie śpiewać tę melodię... Po co? Aby lepiej słyszeć różnicę w wysokości dźwięków, które sam zaśpiewasz lub usłyszysz, jak je gra lub śpiewa ktoś inny. Twój własny głos to bardzo cenny i często niedoceniany element wspierający naukę gry na instrumencie i naukę "słyszenia" w ogóle. Korzystaj z niego!

Zadania 1 - 4 opierały się wyłącznie na jednej strunie. 
Czy słyszysz już, który dźwięk jest wyższy, a który jest niższy z dowolnych dwóch dźwięków zagranych na jednej strunie?
Jeśli nie potrafisz w stu procentach odpowiedzieć na to pytanie, to wykonaj kolejne trzy zadania. Tym razem będziemy porównywać wysokość dźwięków na dwóch strunach...

Zadanie 5.

Zagraj dźwięki: na drugim progu struny E1 oraz czwartym progu struny A5. Który z nich jest wyższy? Odp. Dźwięk na strunie E1.

Zadanie 6.

Zagraj dźwięki: na pierwszym progu struny E1 oraz na piątm progu struny A6. Który z nich jest wyższy? Odp. Dźwięk na strunie E1.

Zadanie 7.

Zagraj dźwięki: na trzecim progu struny E1 oraz na trzecim progu struny A6. Który z nich jest niższy? Odp. Dźwięk na strunie A6. Zauważ, że o "wysokości" dźwięku nie decyduje numer progu...

Po co mam porównywać dwa dźwięki?

Porównywanie wysokości dwóch dźwięków to podstawowa umiejętność, która pozwala na rozpoznawanie ze słuchu konkretnych dźwięków, a także granie ze słuchu w ogóle. Jeśli nauczysz się rozróżniać wysokość dźwięków, to:

  • Sam ze słuchu nastroisz gitarę...
  • Zagrasz ze słuchu każdą melodię...
  • Z czasem rozpoznasz ze słuchu, jakie dźwięki słyszysz... i będziesz wiedzieć, jak je zapisać.

Wydaje ci się to niemożliwe? Ależ nie! Właśnie tego się uczymy :) Chcesz zagrać ulubioną piosenkę na gitarze korzystając wyłącznie ze słuchu?
To jest możliwe. Wymaga jednak poświęcenia temu trochę uwagi i ćwiczenia. Pierwsze ćwiczenia ze słuchu już masz za sobą... A kolejne już w następnym tygodniu!

Będziemy stroić gitarę... W końcu kiedyś trzeba. Na rozstrojonej gitarze można co prawda grać na jednej strunie... ale chyba nie o to chodzi...

Tymczasem, zapraszam do śledzenia postów i artykułów na LubieGitare.pl i życzę dużo wytrwałości w nauce i satysfakcji z grania.

Przy okazji polecam zapoznać się z materiałem na YT na temat dźwięku i jego właściwości. Temat, moim zdaniem fantastycznie "zilustrowany" przez pana Wojciecha,
w ramach jego kursu: "Teorii muzyki na luzie... wg Sety".

/ Katarzyna Maliszewska /

 

Kontakt

e-mail:  biuro@lubiegitare.pl

telefon: 502-602-591